2011/10/29

ghostwritten

ghostwritten

Vad har den japanske sektmedlemmen gemensamt med konsttjuven i St Petersburg? Den här boken handlar om allt. Nio historier som utspelar sig på nio olika platser spridda över hela världen, men dessa historier har ändå alltid någonting litet gemensamt; en karaktär som återkommer i en annan historia, och som därigenom visar att allt hänger ihop. Jag hittar till och med en karaktär från David Mitchells senare bok, Cloud Atlas. Bokens historier spänner över hela Asien, delar av Europa och till sist USA och New York, där den sista berättelsen avslutar boken. När jag säger att den här boken handlar om allt menar jag att det inte finns ett slut på någonting, och att allt påverkar allt. När Mitchell skriver och jag får läsa, känns det verkligen som att allt hör ihop och att minsta lilla beslut du som ensam person tar kan ha stor betydelse för någon annan. Detta kanske låter lite väl tramsigt och lite väl mycket som the butterfly effect, men det finns ändå någonting i det. Jag vill börja tjata om den stora romanen, men ändå inte. Folk kallar boken för surrealistisk, men jag håller inte med. Det här är ju hundra procent sanning och man behöver aldrig börja svamla om genrer. Det finns inget slut på någonting, allt bara går vidare och personer, städer, länder, drömmar, tankar går in i varandra. Jag sa att boken börjar i Japan och slutar i New York. Men vad händer när berättelserna bortom berättelserna spinner vidare? Hamnar vi i öst igen?

David Mitchell finns ännu inte översatt till svenska, men jag tycker inte att engelskan är så pass svår att man som semi-duktig på engelska inte skulle klara av språket. Detta är en av mina bästa läsupplevelser på bra länge, så jag tycker att ni i alla fall borde testa läsa den.

Inga kommentarer: