2011/10/05

favoritförfattare

Jag skriver för lite om böcker här numer. Men jag såg en författarlista här, och tänkte göra samma sak. Vet inte riktigt om jag kommer kunna få ihop 10 författare, eftersom många skriver en eller två bra böcker som jag sedan glömmer att jag har läst. Men ja, här kommer några:

Charles Bukowski Egentligen är jag inte jätteinne på Bukowski nu för tiden, men jag känner ändå att det var han som fick mig att börja läsa "på riktigt" igen. Tror också att han lade något slags grund för vad jag skulle komma att leta efter för böcker i framtiden.

Sture Dahlström Har alltid skrattat åt Sture, särskilt då Den Galopperande Svensken, som jag köpte för en tjuga i Göteborg för snart två år sen. Han lyckas hitta på helt sanslösa karaktärer som aldrig ser världen på samma sätt som alla andra. En trött och sliten författare som vandrar runt i London iklädd vargpäls? En samlare av röntgenapparater som får ta över en påfågelfarm intill ett flygfält? Ja, ni hör ju.

Roberto Bolaño Roberto är ju en lite nyare bekantskap för mig, även om han har varit död i flera år. Det var nog inte förrän jag läste att Bolaños roman 2666 är Patti Smiths favoritbok som jag ens började fundera över vad han kunde vara för författare. Läser just nu De Vilda Detektiverna och jag vill efter 500 sidor inte riktigt att den ska ta slut. Boken handlar om två mexikanska poeter, som genom bokens form på ett vis blir bifigurer trots att allt egentligen handlar om dem.

Haruki Murakami Oväntat? Alla läser väl honom nu för tiden. Böckerna är alltid lättlästa, oavsett om man läser dem på engelska eller på svenska. Men samtidigt är de alltid tillräckligt litterära för att inte bli tråkiga. Och sen det här med att slänga in lite magisk realism, det gillar jag.

Stig Sæterbakken Den här norrmannen är väl kanske lite mindre känd än de ovanför. Vertigo Förlag har gett honom en svensk utgivning, och det uppskattar jag. Oavsett vad hans historier handlar om så rör de väl sig alltid i lite mörkare områden.

För övrigt så känns det som att jag just nu befinner mig i en intressant period där jag upptäcker bra författare lite här och där. Pedro Juan Gutierrez och David Mitchell är några av dessa.

4 kommentarer:

Andrea sa...

Stig Sæterbakken er en kjempeflink forfatter! Han er en av mine favoritter óg.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Härlig läsning (jag läste det här tidigare men orkade då inte kommentera). Jag skriver själv under på Bolano, Murakami och Bukowski. Dahlström har jag bara läst en bok av Dahlström hittills men den gillade jag skarpt (Kattens skratt). Av detta drar jag slutsatsen att Saeterbakken omedelbart ska upp på läslistan, har du något förslag på vilken bok jag bör börja med i så fall? Jag gjorde också en sådan här författarlista efter miniskirtblues förslag, min såg ut såhär: http://ordochingavisor.se/2011/10/07/av-nodvandighet-bor-foljande-forfattare-lasas/

HelenaFaktiskt sa...

gillar dina boktips! när jag står i bokaffären och letar efter BOKEN så tänker jag alltid på dina tips. ska skriva ner dom tror jag. jag har tillexempel inte läst något av den där inga murakami. jag har hört mycket om han men aldrig öppnat hans böcker. jag antar att det är dags :)

HelenaFaktiskt sa...

ps. är david mitchell joni mitchells barn? det vore ascoolt isåfall