2011/05/28

may in pop culture

Jag vill inte ens räkna ihop hur många minuter och sidor detta är, men tyckte ändå det vore kul med en lista. Om ni inte redan har gjort det, borde ni se alla dessa filmer (förutom Quarantine och Session 9). Särskilt då Melancholia, som hade premiär igår. En undergångsfilm där undergången är lite förpassad till bakgrunden, och ett drama om en deprimerad kvinna ligger i förgrunden. Det blir väldigt starkt med all Wagner-musik och det känns som att musiken bara ökar i styrka ju närmare slutet man kommer. Förstår dock inte varför Kirsten Dunst vann pris i Cannes för sin roll. Den borde ha gått till Charlotte Gainsbourg. Bland böckerna vill jag särskilt rekommendera 1Q84, The Passage, The Arrival och The Hunger Games. The Gunslinger kan ni i stort sett räkna bort, för den är skittråkig. Nu behöver jag tips för juni!

popculture


in english
I don't even wanna know how many minutes and pages these are, but I thought it'd be fun with some kind of list. You should actually try to see all these movies (except Quarantine and Session 9). Especially Melancholia is worth seeing. It's a movie about the end of the world, but the story about a depressed woman is in focus. The doomsday kind of just lurks in the background. Among the books, I think you should read The Passage, 1Q84, The Arrival and The Hunger Games. Now i need some recommendations for june!

5 kommentarer:

Erık sa...

Paranoid Park, Before Sunrise, The Diving Bell and the Butterfly, Brick. Tron (originalet).

tricky sa...

yesterday I saw Tetsuo again and loved it just as much as I did the first time...
and on a lighter note: I'm reading Three Men in a Boat (To Say Nothing of the Dog) by Jerome K. Jerome and it actually makes me laugh. It's a silly unpretentious and light page-turner.

hilda sa...

Hej, jo. Jag kan inte släppa den där extremt snygga David Lynch tygpåsen du gjorde för ett tag sen. Är alla slut?

julia. sa...

jag är inne i en beatperiod, läser on the road och sedan skall jag läsa howl (allen ginsberg, fast det visste du säkert redan). filmtips från mig är 3 dagar för condor. älskar robert redford och spioner på 70-talet. och sedan tycker jag att du borde youtube un chien andalou (the andalusian dog). tror att du kan hämta inpiration från den filmen. det är en spansk, surrealistisk film på runt 20 minuter från 1928. bunuel och dali har regisserat.

Sanna sa...

METRO 2033 av Dmitri Gluchovskij om du inte redan läst den.