2011/05/14

1Q84

Jag hade tänkt skriva ett inlägg där jag summerar upp vilka böcker jag har läst i maj, för det har jag ju gjort tidigare. Men utöver det ville jag skriva någonting lite längre om Haruki Murakamis 1Q84, vars två första delar (av tre) gavs ut på svenska i mars.

I boken följer vi två huvudpersoner i vartannat kapitel. Tengo jobbar som matematiklärare på en universitetsförberedande skola och skriver romaner på fritiden. Han har ännu inte blivit publicerad, men fortsätter att skicka in sina bidrag till olika debutanttävlingar och hoppas på att någon gång få vinna, även om han ändå är ganska nöjd med sitt liv som det ser ut. En dag får han ett erbjudande av en redaktör; han ska omarbeta en bok skriven av en sjuttonårig flicka. Tengo åtar sig uppdraget, omarbetar boken (som blir en bästsäljare) och konstiga saker börjar hända.


(Click image for source)

Den andra huvudpersonen är Aomame, en kvinnlig seriemördare som jobbar "under cover" som massör. Vid bokens början sitter hon i en taxi på väg till ett uppdrag, och fastnar i trafikköerna. Chauffören tipsar henne om en nödtrappa intill motorvägen, och hon bestämmer sig för att kliva ur bilen och ta sig ner. Efter att ha tagit nödtrappan inträffar en rad bisarra händelser i hennes liv, hon börjar erinra sig saker som inte alls har hänt och fortsätter att utföra sina uppdrag.

I bok två knyts historierna ihop, men på vilket vis tänker jag ju inte berätta här.

När jag läste om boken innan den släpptes på svenska tyckte jag att den verkade som en typisk Murakami-berättelse med parallella världar, någon som försvinner, en udda yngre tjej etc. Jag hade väl rätt också. Jag vill påstå att det finns två olika typer av Murakami-läsare, där den ena typen uppskattar de lite mer raka historierna, som i Sputnikälskling och Norwegian Wood. Dessa historier är ju egentligen ganska enkla och själv har jag svårt att greppa vad som egentligen är så fantastiskt med dem. Haruki skriver lite annorlunda (kom ihåg att jag pratar om de svenska översättningarna), har ganska udda karaktärer med i alla sina historier men utöver det har jag svårt att greppa vad som gör att de här berättelserna skulle vara sådär väldigt mycket bättre än någonting annat i samma kategori. Jag är ganska säker på att människor som inte vanligtvis läser jättemycket uppskattar de där lite enklare berättelserna, som kanske ter sig underliga/mystiska ifall man inte har några andra mystiska referenser.


Nippon | 冬,柿
(Click image for source)

Sen finns det en annan typ av läsare, kanske de som avverkar betydligt fler böcker varje år. Det är här de parallella världarna och de talande djuren finns. Böckerna är Kafka på stranden, Fågeln som vrider upp världen och nu även 1Q84, till viss del.

Men jag vill ändå inte säga att 1Q84 ligger på samma nivå som Kafka på stranden (min favorit) när det kommer till underligheter. Historien i 1Q84 är mycket rakare och enklare att förstå, åtminstone första boken. Efter att ha läst två av tre delar är det egentligen ganska svårt att yttra sig på ett rättvist sätt, men jag vill ändå påstå att den blir mer och mer mystisk och att jag hoppas på en tredje del som håller samma klass som Kafka på stranden. Första delen i trilogin kan man jämföra med Sputnikälskling; några karaktärer presenteras, man hoppar in i deras vardag och följer dem de konstiga uppdrag de får sig tilldelade. I del två går det att dra ganska mycket liknelser till Norwegian Wood; allt blir lite knasigare, ingenting känns lika självklart, man märker att historien närmar sig någonting. Nu väntar jag bara på tredje delen, som bara måste bli ännu knasigare.



早晨的澳門
(Click image for source)


in english
This is a review of the first two books in the 1Q84 series, written by japanese novelist Haruki Murakami. There's two stories in these books; one is about Tengo, a teacher in mathematics who writes novels in his spare time and one day gets an offer to re-write an odd story written by a seventeen-year-old girl. He accepts this offer and strange things starts to happen. The second story is about an under cover serial killer named Aomame. In the beginning of the story she's in a taxi that's stuck in the traffic jam. The driver says there's an emergency exit next to the highway and Aomame decides to use it. After using the emergency exit, strange things starts to happen to Aomame as well. I think that these books are a mix between the quite simple and normal stories Norgewian Wood and Sputnik Sweetheart, and the more complicated and weird stories Kafka on the shore and The Wind-up bird chronicle. Of course I've only read the first two books in this series, but I'm really looking forward to the third part and I'm hoping it will be have a nice ending with weird things happening.

3 kommentarer:

Frida sa...

å, håller ju med om att kafka på stranden är bäst & att jag inte förstår grejen med att norwegian wood & sputnikälskling skulle vara så himla fantastiska, även om de är bra. fågeln som vrider upp världen tycker jag var för långsam & lång & han bara satt där & så hände inget. ogillar. men haha. ja. å. ska läsa 1Q84 snart, hade jag tänkt.

Felicia Rofors sa...

Åh vilka fina tips! Perfekt för mig som jobbar i en lugn butik och verkligen behöver något att läsa när det blir för långtråkigt!

Cilla sa...

Håller med Frida! Vågar nästan inte läsa 1Q84 eftersom jag blev så besviken på både Sputnikälskling och Norwegian Wood.