2011/04/02

book list - march

march books
Rekommenderas!

Ilustrado av Miguel Syjuco
Jag trodde att den här skulle vara bättre än vad den faktiskt var. Läser man baksidetexten så går det att formulera en ganska intressant handling i huvudet, men den handlingen stämmer inte riktigt överens om vad som faktiskt finns i boken. Halva boken utgörs av fragment ur den påhittade, döde författarens böcker. Jag kanske är för dum för att fatta vad som är bra, men då får det vara så.

Invasion på Mars av Ray Bradbury
På åttiotalet gav Norstedts ut tre Ray Bradbury-böcker; Den illustrerade mannen, Oktoberlandet och Invasion på Mars. Alla tre är romaner utformade som en ramberättelse med ett antal mindre berättelser inuti. Jag läste Den illustrerade mannen för några månader sedan och fastnade, och eftersom Invasion på Mars följer samma exempel så kan jag inte låta bli att älska även denna. Berättelserna är inte riktigt lika spridda som i Den illustrerade mannen, utan alla följer ungefär samma tema; människor som anländer till Mars, vad som händer med dem och hur de bemöts av de invånare som redan lever där. Det kan tyckas låta lite fjantigt med såna här rymdberättelser, men det finns alltid en poäng i varenda berättelse. Jag minns en historia från Den illustrerade mannen; ett scenario där en raket innehållandes vita män anländer till en planet befolkad av svarta människor. De svarta vill ge tillbaka för vad de fick utstå under 1800-1900-talet i USA men slutet får en vändning. Läs gärna!

Deadeye Dick av Kurt Vonnegut
Kurt skriver som vanligt påhittade, självbiografiska böcker fyllda av tvistar och påhittade fakta. Det är alltid underhållande men ibland känner jag att jag inte har tillräckligt med förkunskaper om världens beskaffenhet för att hänga med i svängarna. Jag tänker att man under sitt liv bygger upp en förståelse för hur världen ser ut/har sett ut och ju mer man kan desto lättare har man att förstå

Blade Runner av Philip K. Dick
Alla har sett filmen, men det har inte jag. Efter lite science fiction-tips i ett tidigare inlägg tänkte jag att det kanske var dags att läsa Blade Runner. Först tyckte jag att den kändes aningen svår, men det släppte ganska snabbt och trots alla engelska termer så är boken lättskriven. Jag gillar historien och jag kommer nog att se filmen också.

We'll always have Paris av Ray Bradbury
En av de sämre Bradbury-böckerna jag läst. De där bitvis politiska undertonerna som går att hitta i novellsamlingarna Invasion på Mars och Den illustrerade mannen är så gott som borta. Och det var ju ändå det jag gillade med hans böcker.

Eating Animals av Jonathan Safran Foer
Det känns på vissa sätt lite onödigt att som svensk läsa den här boken, då den till största delen som fokuserar på köttindustrin i USA, och särskilt för mig som redan är lite insatt och kan det mesta sedan tidigare. Det som gör den här boken unik och intressant rakt igenom, är att den är skriven med ett ganska subjektivt berättarperspektiv. Det hela handlar ju om att författaren har blivit pappa och vill ta reda på var maten han kommer att föda sin son med kommer ifrån. Det är väl inget konstigt med det, egentligen. Men när han hör av sig till farmer och ber om att få komma och titta hur det går till får han inget svar. Det handlar väl i grund och botten om att folks syn på djurfarmer egentligen inte ens existerar längre. Ett stort fält med kor som ska slaktas finns inte. Det är små, trånga utrymmen som gäller. Industrialiseringen av köttproduktionen har drivit den till en så sjuk nivå att det knappt längre handlar om djur som dör; det handlar om produkter på vilka det växer kött som folk vill stoppa i munnen. Jag tycker väl ändå att ni borde läsa den här, allihop.

Låt de gamla drömmarna dö av John Ajvide Lindqvist
Jag gillar när författare lägger in små referenser till andra böcker, författare och musiker i sina böcker. Just detta är ju John Ajvide Lindqvist expert på. I Människohamn kryllar det av The Smiths- och Morrissey-citat och det ger liksom en liten extra krydda till berättelsen. I Låt de gamla drömmarna dö förekommer det inte lika frekvent, men rätt som det är dyker de upp. Den här boken är alltså en samling kortare texter som författaren har skrivit för olika ändamål, vissa bra och andra mindre bra. Just den 30-sidiga fortsättningen på Låt den rätte komma in gillar jag skarpt, då det är en sån där berättelse man plöjer igenom snabbt och kommer ihåg. Det är nog just det jag gillar med John, att böckerna är alldeles lagom välskrivna och har ett rakt och ständigt tempo rakt igenom. En bra historia som går att läsa väldigt intensivt och snabbt, det är väl riktigt bra?


Nästa månad kommer jag nog skriva lite om Drömfakulteten av Sara Stridsberg, The Passage av Justin Cronin, Dune av Frank Herbert och 1Q84 av Haruki Murakami.



in english
Summary: As usual I've been reading some stuff by Kurt Vonnegut and Ray Bradbury. We'll always have Paris by Bradbury isn't really that good, so if i would recommend one of his books I think you should read The Martian Chronicles which is really good. Illustrado by Miguel Syjuco wasn't really that good either. I read the plot and thought it looked like a book that i would like, but it really wasn't. I think I've already told you a bit about Eating Animals, but if you haven't read it yet; do it! It's about getting to know what you're actually eating and where it comes from and how companies profit from your eating habits. Both Blade Runner and Deadeye Dick are worth reading as well!

2 kommentarer:

julia. sa...

blade runner är en fantastisk film, om än lite för tydlig produktplacering kanske men ändå, vem bryr sig. borde nog läsa boken också. tack för tipsen!

Victor sa...

Vill uppmärksamma dig på att boken som Blade Runner är baserad på heter egentligen Do Androids Dream of Electric Sheep?
Det känns passande att ha det i åtanke när man läser, och när man ser filmen. Eftersom filmen inte är exakt det samma som boken, och Ridley Scott tar sig ofta stora friheter när han gör filmer. Utöver detta kan också tilläggas att det finns många olika versioner av filmen, och vilken som är bäst, om det tvistar de visa.
Jag tror "The Final Cut" är den som de flesta föredrar.