2011/03/04

book list - february

Jag vet att jag har börjat skriva rubrikerna på engelska, men eftersom jag har 100+ besökare i veckan som inte kan svenska så tänkte jag att det kanske vore roligare för dem ifall de förstår vad jag skriver om. Och ni kan väl engelska, så det är ju lugnt!

I början av februari gjorde jag en lista på böcker jag hade läst i januari och skrev lite om var och en. Jag tänkte göra samma sak om böcker jag har läst i februari. Här kommer den.

book list - february

Happy Sally av Sara Stridsberg
Jag läste Darling River innan jag läste Happy Sally och jag måste säga att jag gillar den förstnämnda mycket bättre än den senare. Den första är lite mörkare, lit mer målande medan den andra mer känns som en berättelse som skulle kunna fungera som en bi-berättelse i ett lite större sammanhang. Den får en stark tvåa av fem möjliga.

Neuromancer av William Gibson
Den här har jag ju tjatat om lite redan, men jag har väl egentligen inte skrivit något riktigt utlåtande. Det handlar om cyberpunk med en massa tekniska termer blandade till höger och vänster. Självklart finns det en story också, men jag tycker att den blir lite gömd bakom en massa teknikprat till höger och vänster.

Att skriva av Stephen King
Egentligen är jag inget stort fan av Stephen King, men jag har alltid haft ett stort intresse för hur författare ser på sitt yrke. Jag har inga författarambitioner själv, men på något vis är det ändå intressant att läsa om hur kreativiteten uppstår hos folk som ägnar hela dagarna åt att tänka. Det enda jag gillar med Stephen King är hans historier, hans "fusk off"-attityd mot författare han inte gillar (och han nämner dem gärna) och på sätt och vis också hans "svennighet". Han verkar vara väldigt enkel, till skillnad från en massa andra lite mer komplexa författare. Att han är så svennig kanske också har satt sina spår i hans språk, för det är ju som bekant väldigt rakt och enkelt. Bra tycker vissa, men jag vill ändå ha lite mer. Och i skrivtipsen handlar det nästan enbart om stil och hur man ska bygga upp meningarna istället för tips och teorier om hur idéer uppstår.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery
En berättelse ur två perspektiv där det ena utgörs av Renée, portvakten och det andra av Paloma, tolvåringen som bor i byggnaden Renée vaktar. Jag tänker feel-good, jag tänker Wes Anderson, jag tänker Amelie från Montmartre och jag tänker Jonathan Safran Foer. Jag gillar språket och historien är skön. Den hade nog däremot gjort sig ännu bättre som film, kanske filmad på något finurligt sätt med en massa detaljer gömda i varje scen. Vad tycker ni?

Resan tillbaka av Sten Andersson
En liten science fiction-bok jag köpte för en krona och gillade. Den börjar jättebra med ett par herrar på ett flyg som tvingas kasta sig ut ur planet med fallskärm (då de är de tyngsta passagerarna) och landar mitt i ingenstans där dom träffar på en rad skumma typer. Den är ganska kort, runt 100 sidor, och håller väl en okej nivå rakt igenom. Men efter fallskärmshoppet ville jag att historien skulle ta en annan vändning.

Egentligen har jag ju påbörjat typ fyra andra böcker, men dem hinner jag inte läsa klart.




in english
Last month I made a list of books I've read in January, so I thought I'd make one for February as well. This is a long post but to summarize: you should read Muriel Barbery's The Elegance of the Hedgehog if you're into feel-good books (like Wes Anderson movies, Jonathan Safran Foer etc), read Stephen King's On Writing if you're interested in his view on the writing as a craft. I also finished William Gibson's book Neuromancer, a weird science-fiction story that's kind of hard to follow sometimes, but good anyway. Sara Stridsberg and Sten Andersson hasn't been translated into english so I guess those are out of the question.

4 kommentarer:

Frida sa...

igelkottens elegans gick ju på bio i höstas! & jag misstänker att den är lite så där som du tror/skulle vilja. min syster såg den & trodde att jag skulle gilla den. & jag gillar ju. ditt tänk om boken. så att säga. jaja.

Anonym sa...

Igelkottens elegans, mhm <3
Läste kommentaren över och känner ett behov av att leta upp den där filmen!

Helena sa...

Min favorit typ av inlägg! :)

julia. sa...

jag läste ut the secret garden igår. den tog jättelång tid att läsa för jag har haft så mycket annat att göra men gudars vad jag saknar den. det är nog den finaste boken jag läst...