2011/02/04

läst i januari

Har sett att folk gör "läst denna månaden"-listor i sina bloggar, så jag tänkte göra en där jag listar vad jag har läst under januari månad. Den ser ut som följer:

tadeusz konwicki

Vargmonstret av Tadeusz Konwicki
Denna kom jag egentligen bara över av en slump. Hade inte hört talas om varken författaren eller boken tidigare, men eftersom den kostade en krona köpte jag den ändå. Det är en bitvis surrealistisk historia om en liten smart pojke som växer upp i en ganska tråkig stad. Han blir polare med en pratande Grand Danois och "glider över" till andra världar. Samtidigt i den verkliga världen väntar invånarna på kometen som man vet kommer att träffa jorden. Rekommenderas!

roberto bolano

Amulet av Roberto Bolaño
Den här boken skrev jag nog om lite tidigare, men det var innan jag hade läst ut den. En ung tjej blir inlåst i universitetets toalett i 12 dagar och kommer därinne underfund med att hon är "the mother of mexican poetry". Även denna är delvis rätt surrealistisk och om du är en sucker för böcker utan en vanlig rak storyline är denna något för dig. Om du gillar den kan du utan tvekan gå vidare med mammuten 2666.

cj håkansson

Fjärilen från Tibet, CJ Håkansson
Den här boken fick mig att tro på skräcklitteratur igen. Istället för en massa trista snyfthistorier med skräckelement är den här boken en otäck från början till slut. Man är på huvudpersonernas sida; man förstår inte vad det är som sker runtom dem. 2011 ger Vertigo ut nästa bok av CJ Håkansson, Köttets undergång.

hunter s. thompson

Hunter, E. Jean Carroll
Har ju faktiskt skrivit om den här ganska nyligen, så ni vet ju redan vad det handlar om. En biografi över Hunter S. Thompson delvis byggd på citat från närstående människor och delvis på en skönlitterär berättelse. Den här boken borde ni verkligen läsa.

håkan alexandersson

Magister Hoffmann, Håkan Alexandersson
Det har blivit mycket från Vertigo Förlag i januari, men det kan inte hjälpas. Deras utgivning är ju så fin. Det här är historien om Magister Hoffmann som flyttar till en liten by där befolkningen beter sig väldigt konstigt. Han försöker att ta hand om sina elever, och byter sina hårstrån mot kol hos vaktmästaren. Hm? Läs!

sam j. lundwall

Gäst i Frankensteins hus, Sam J. Lundwall
Lundwall har ju varit rätt framstående inom svensköversatt science fiction, fantasy och skräck. Jag gillade hans böcker Crash och Bernhards magiska sommar, men den här gick inte riktigt hem. Den är lite halvtråkigt skriven och egentligen går den ganska långsamt fram. Kort dock, som tur är.

2 kommentarer:

Frida sa...

den där bolañoboken låter ju precis som hon tanten de springer runt & letar efter i de vilda detektiverna. eller. var det hon som blev inlåst? skitsamma. den storyn om tjejen som blir inlåst på universitetstoan & så vidare är ju med i de vilda detektiverna? eller? visst är den? eller är jag bara jättevirrig?

jag gjorde också en det-här-har-jag-läst-i-januari-lista häromdan. ska bara scanna den också.

bakadboi sa...

Vad för bokhandelsbutiker kan du rekommendera i Göteborg?