2010/12/31

årets bästa etc

Runtom i bloggar har jag sett hur folk skriver milslånga årsbästalistor. Men faktum är att jag inte har sett varenda film, läst varenda bok och hört varenda skiva som har utkommit i år. Jag är fortfarande besatt av att leta mig tillbaka och hitta nya (egentligen gamla) filmer, skivor och framförallt böcker. Därför tänker jag göra en årsbästalista där jag blandar nya upptäckter och nyproducerat.

Ingen bor i skogen (TV)
En löjligt rolig serie från humorsällskapet Klungan. Under Peace & Love-veckan lånade jag och Alexandra min mormor och morfars lägenhet, och mitt i natten dök det här skumma programmet upp på TVn.





The Walking Dead (TV)
En zombie-serie som inte blir tramsig, en zombie-serie där man inte hela tiden får följa någon hjälte som klarar allt i sin väg, en zombie-serie med bra skådespelare och en zombie-serie jag vill ha en fortsättning på.





The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt
Jag kan inte sluta förvånas över vilka nya höjder han tar sig an. Först gör han en EP som jag lyssnade på om och om igen, sen släpper han Shallow Grave, ett album jag fortfarande lyssnar på varje vecka. 2010 släpps The Wild Hunt som spelar i en helt egen liga. Skivan följs senare upp av en EP som nästan känns som en fortsättning på The Wild Hunt. Lite lustigt är det faktiskt att en av de artister jag har lyssnat allra mest på i år råkar komma från Leksand, bara ett par mil ifrån Borlänge som jag själv kommer ifrån.





Crystal Castles - Crystal Castles (II)
Jag blev helt tagen av första skivan, och i och med skiva nummer två fick jag mer utav det jag gillade från den första. Mindre trams och mer oljud!





Salem - King Night
Tänker fortsätta hypa Salem, precis som alla andra. Det är väl den här genren som har kommit att kallas för "witch house" och som jag har förstått det ligger Salem i täten. Jag tycker ni ska lyssna här:



Bon Iver
Egentligen har han ju inte släppt någon ny, riktig skiva och egentligen börjar jag väl kanske tjata ut honom för er. Men ändå, han är rätt aktiv inom musik fast på andra håll. Bland annat medverkar han ju på Kanye Wests senaste skiva, och han har gjort en split 7" med Peter Gabriel. Och eftersom att jag har lyssnat på hans låt Flume minst en gång varannan dag i två år, tycker jag ändå att Justin förtjänar en plats här.





Lämna mig inte (Ikke forlat meg) av Stig Sæterbakken
Gavs ut på Vertigo Förlag i år, och i all sin svärta och sorg är den en av årets bästa böcker.


Stig Sæterbakken utklädd på litteraturfestivalen

2666 av Roberto Bolaño
Jag tänker inte säga att det är det bästa jag har läst, men nog är det fint alltid. Romanen är så stor på alla sätt, att läsningen blir en upplevelse olikt allt annat. I år gavs romanens 1000 sidor för första gången ut på svenska.



Sture Dahlström
Under det gångna året hittade jag fem Dahlström-böcker second hand, och eftersom han är min all-time-favorite författare får han också vara med här. Läs Den galopperande svensken!



The Grand Design
Den största teckningsbravaden 2010 måste nog vara den här bilden, som jag ritade till Emelie och postade i ett rör till Uppsala.
the grand design

Sen flyttade jag och Alexandra till en grym, gammal lägenhet på Byttorp i Borås. Nånstans bakom husen högst upp i bilden bor vi.

byttorp

8 kommentarer:

Helena sa...

Fy i helvete vilken bra lista. fin fin läsning en bakis söndag som denna, eh lördag menar jag, random

ylva sa...

verkar jättefint där ni bor!

Hanna sa...

Hej! Jag tänkte passa på att önska gott nytt år och tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se. Där kan du läsa om mitt 2010, mina senaste shoppingfynd, vad som hänt i bloggvärlden under året osv.. Ha en trevlig dag!

Frida sa...

bravo. fin lista. även om jag såklart vill skrika NEJNEJSÅHÄRSKADETVARA. men. det får jag väl göra på min egen lista om jag prompt måste. fint i alla fall.

L sa...

himla bra lista må jag säga. och bon iver. det finns inte ord som räcker till för att beskriva honom.
ps. inte för bob dylan heller för den delen

monstermaija sa...

fett rätt med bon iver.

m. sa...

dina bilder.
JÄTTEJÄTTEFINA

jenny-catharina sa...

gott nytt år!
bra musiktips! och fin blogg.