2010/11/28

svar på några frågor

Har du alltid ritat som du gör eller var det något som slog dig en dag?
Jag tror att man har något slags "inneboende" sätt att rita på, som utvecklas ju mer man ritar. Man tar in idéer och inspiration från alla möjliga och omöjliga håll och någonstans i processen görs dessa om till egna idéer, tekniker, infallsvinklar etc. Så nä, det har nog tagit ganska lång tid för mig att rita som jag gör nu.

Vad har du för hjälpmedel till din dator för att underlätta att driva din blogg?
Jag är inte helt säker på hur du menar, men jag använder väl Photoshop till att redigera/spara bilder, Flickr till att ladda upp dem på nätet och Blogspot till att publicera allt. Jag uppfattar min egen blogg som ganska enkel, och egentligen lägger jag nog inte ner så mycket tid på saker och ting. Men jag har tänkt ändra mig på den punkten!

Hur går du till väga när du färglägger (som t.ex i blogg-loggan här ovan) - digitalt/analogt, teknik, etc?
Jag färglägger ju inte så många utav mina bilder, så jag har nog inte utarbetat någon särskild teknik, men när jag väl färglägger brukar jag i alla fall först och främst scanna in bilden och redigera den i Photoshop. Jag jämnar ut nivåerna för att få det mörka att bli svartare och det ljusa att bli ljusare, för att få så stora kontraster som möjligt mellan ljust och mörkt, på det viset blir det lättare att färglägga. Sen brukar jag bara markera upp delar av bilden och sätta färg i markeringarna. Jag brukar försöka vara noga med att spara varje färg i ett eget lager. Det underlättar ju rätt mycket ifall jag vid ett senare tillfälle skulle komma på att jag vill byta ut färgerna. Fast ibland färglägger jag ju med akvarell också!

Du har inte lust att göra en kollaborationsbild nån gång?
Jo, om någon skulle vilja göra någon bild tillsammans med mig så är det bara att höra av dig på niclasboman@gmail.com.

Var hittar du din inspiration och vad för verktyg (som i pennor, färger och sådant) använder du?
Jag tror att man kan ta in inspiration utan att ens tänka på det. I alla fal har jag märkt att jag själv fungerar på det viset. Det är väldigt sällan jag kommer på att jag ska rita ett visst motiv och sedan sätter mig ner för att göra det. Det brukar bli ganska spontant, faktiskt. Men i alla fall; bra filmer, böcker, bra humör (VIKTIGT), kaffe och bra musik.

När jag ritar brukar jag använda mig av Micron-pennor i storlek 0.2. Dom är nog inte så vanliga, förutom i butiker som säljer konstnärsmaterial, och om jag inte skulle hitta dem så väljer jag i stället Staedtler i samma storlek. Färger köper jag ju nästan aldrig, eftersom jag färglägger det mesta i datorn. Jag brukar använda det jag kommer över.

Är du grafiker eller bibliotekarie? Eller båda kanske?
Jag har jobbat som grafisk designer tidigare, så jag antar att jag är grafiker från början. De senaste åren har jag gjort lite webdesign-jobb på frilans men det har blivit mindre och mindre av den varan. Jag gillar design och formgivning och det är nog mitt främsta intresse. Jag utbildar mig till bibliotekarie just nu!

1 kommentar:

lisa sa...

alltså jag har nog sett dig i borås några gånger! jag går också bibliotekarieprogrammet i borås, fast jag började hösten 2009. :)
trivs du på utbildningen?