2009/11/17

varför

Jag har funderat rätt mycket på varför saker är som de är. Måste bara skriva av mig här.

Varför ska barn som har svårt för matematik/fysik/kemi vara tvugna att läsa de ämnena i skolan? Jag förstår inte den här normaliseringen riktigt. Vissa barn är mer kreativt lagda än andra, men kvävs i jättetidig ålder. Varför ska man behöva läsa en massa grejer man ändå inte vill hålla på med? Om ett barn eller en ungdom är bättre på att måla, låt då barnet eller ungdomen måla.

Jag säger inte att man inte ska läsa matte alls. Men ärligt talat; ekvationer? Algebra? Vem fan bryr sig?

Och sen sitter jag här, fortfarande arbetslös. Jag kan knappt få ett jobb tack vare att jag inte har någon arbetslivserfarenhet. Men hur är det tänkt att man ska kunna få det om man inte kan få ett jobb från första början? Många tycker att vi 20-åringar är lata, men det är fan inte så lätt alla gånger.

De enda jobben jag kan söka är design-jobb, för det är det enda jag faktiskt kan. Det enda problemet är att det väldigt sällan dyker upp några såna jobb på Platsbanken eller whatever.

Fast fan, jag vill nog inte ens jobba. Att ägna åttio procent av mitt liv åt något jag inte ens vill göra känns jävligt värdelöst. Vi människor är oerhört värdelösa på att ta vara på våra liv.

Äsch, jag ska sluta gnälla. Men jag hoppas att någon fattar vad jag menar.

2 kommentarer:

ylva sa...

hehhe jag håller med helt och hållet. ekvationer ja, precis, vilket jävla påhitt att tvinga på alla. jag känner folk som har stora problem med matte, som har fått stanna upp sina liv pga ett jävla mattebetyg som inte fixades i nian. så nu står denne kvar, kan inte gå vidare i gymnasiet, för hon får inte den rätta hjälpen för att kunna klara den kursen. hon är 19, och har inte börjat gymnasiet. hon kan inte gå vidare i livet pga mattesvårigheter??!! ingen kunskap hon egentligen behöver, det skall bara stå i papper. JÄVLIGT BRA SYSTEM. jag blir så arg

youruiner sa...

mm, det är verkligen kasst. jag förstår inte riktigt behovet över att alla människor ska ligga på samma nivå hela tiden. alla föds som original men ändå finns ett enormt behov av att alla till slut ska bli likadana. och skolan spelar ju en väldigt stor roll där.

jag har också alltid haft svårt för matte. visst, jag har klarat mig, men då har jag också gått i de "lätta" grupperna, dvs inget mer utöver det man måste lära sig.