2009/10/12

en fantastisk spellista

för några veckor sedan kom jag över en spellista jag verkligen gillar. det finns några saker jag vill säga om den innan ni lyssnar.

även om låtarna kanske låter väldigt olika så ser jag på något vis ett samband. att listan heter "wall of sound" kanske kan vara lite missledande, dock. men jag tänker så här:

ett av de nyare banden, glasvegas, är väldigt inspirerade av äldre band. trumkompet i låten "daddy's gone" är detsamma som i the ronettes "be my baby", the jesus and mary chains "just like honey" och johnny boys "you are the generation that bought more shoes...". och på vilket sätt går de här så klockrent ihop? jo! både glasvegas och johnny boy tar inspiration från ronettes, precis som the jesus and mary chain gjorde för väldigt längesen.

och lyssna på ljudet i en låt som "you are the generation that bought more shoes...", visst låter det väl ändå lite phil spector-inspirerat? mycket reverbmys.

och vilken låt har the ramones gjort en cover på? "baby, i love you" så klart. och vilka gjorde den från början? det var the ronettes, va? yes box. och vem producerade? phil spector som producerade ronettes!

en annan sak jag tänker på är glasvegas spelning i stockholm den femte maj i år. innan de klev på scenen spelade de en rad gamla 50/60-talslåtar. där passar band som the righteous brothers, the shangri-las och the beach boys in. och vilken låt avslutar de spelningen med? jo, "be my baby" av the ronettes!

jag babblar bara på, men jag hoppas jag kan ha byggt upp något slags förväntning inför länken ni SKA klicka på alldeles här nedan:

Wall Of Sound

2 kommentarer:

titta det brinner sa...

jag vill tacka för din fina kommentar på min blogg och även passa på att säga att din layout är snäppet fräschare och jag är hemskt avundsjuk på din förmåga att rita och måla.

ha det gott!

cheiron sa...

Tack för ett bra inlägg. Nu har jag länkat till din blogg!